Ratkaisu100teksti
aikajana_ratkaise

Lääkäri kotisohvalle kympillä

Jos jonottaminen lääkärin vastaanotolle ei innosta, asian voi hoitaa kotoakin. MeeDocin kehittämän sovelluksen avulla potilas voi kysyä lääkäriltä neuvoa videopuhelun avulla. Hintaa asiakkaalle jää vain kymmenen euroa.

MeeDocin virtuaalinen vastaanotto kestää 15 minuuttia, minkä jälkeen palveluun rekisteröityneen asiakkaan sähköpostiin tulee lasku. Asiantuntija-apu maksaa Kela-korvauksen jälkeen kymmenen euroa.

Etälääkäripalveluiden hyväksyminen osaksi Kelan sairaanhoitovakuutusta tarkoittaa sitä, että MeeDoc ja varmasti monet muutkin terveydenhoitopalveluja tarjoavat yritykset tekevät vahvoja linjauksia entistä edullisempien lääkärikäyntien mahdollistamiseksi, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Mikko Kiiskilä.

Idea syntyi polvivammasta

Idea MeeDocista alkoi hyvinkin läheltä, nimittäin omasta polvesta. Yhdysvalloissa töissä ollut Kiiskilä halusi kipeästä polvestaan ammattilaisen mielipiteen. Diplomi-insinööriksi valmistunut Kiiskilä turhautui, kun lääkärin puheille oli hankala päästä. Niinpä hän soitti Skypellä Suomessa olleelle lääkärikaverilleen Wille Komulaiselle.

– Kaikki lähti siitä, että Mikko ihmetteli, miksei voisi vaan skypettää lekurille, sanoo Komulainen, joka toimii nykyään MeeDocin lääketieteellisenä johtajana.

Yleislääkärinä julkisella ja yksityisellä sektorilla työskennellyt Komulainen, Kiiskilä ja diplomi-insinööriksi valmistunut Juho Koponen päättivät kokeilla, voisiko lääketieteen tarkoituksiin kehittää Skypen kaltaisen kommunikointikanavan.

Kolmikko kysyi mielipidettä sadoilta lääkäreiltä USA:ssa ja Euroopassa. Kiiskilän mukaan lääkärit pitivät ajatusta hyvänä kuten monet mahdolliset asiakkaatkin.

– Seisoin San Franciscon kadulla kyltin kanssa, jossa luki: Start up -yritys pyytää palautetta ideastaan. Se oli yksi tapa varmistaa, että ihmiset voisivat maksaakin tästä jotain, Kiiskilä sanoo. 

Myös teknologinen kehitys on kypsä suomalaisten liikeidealle.

– Nykyisin laitteet ovat niin kehittyneitä, että monilla kuluttajilla on käytössään hyvällä kameralla varustettu älypuhelin, Kiiskilä jatkaa.

Apua pitkiin jonoihin

Komulaisen mukaan sote-uudistus on mahdollisuus MeeDocin kaltaisille toimijoille.

– Jos terveydenhuoltoa tiivistetään ja keskitetään, niin ilman muuta sinne jää alueita, jotka jäävät vähän paitsioon. Heillä tulee olemaan entistäkin vaikeampi päästä lääkäriin. Etävastaanotto pystyy vastaamaan haja-asutusalueilla asuvien ihmisten tarpeisiin, Komulainen sanoo.

Johtajan mukaan uudet palvelut helpottavat potilasjonoja.

– Syrjäseuduille on vähän vaikea saada lääkäreitä. MeeDoc pystyy käyttämään kasvukeskusten lääkäreitä jonojen purkamiseen. Fyysiselle lääkärille jää kriittisemmät tapaukset. Esimerkiksi YTHS on tehnyt näin jo jonkin aikaa, jatkaa Komulainen.

Kiiskilän mukaan MeeDocilla käy potilaita nuorista aikuisista "scifi-vaareihin". Yhtiön mukaan yli 40 % suomalaisista olisi valmis käyttämään etälääkäripalvelua.

Uutisjuttu MeeDocista on ajettu MTV Uutisissa vuonna 2014.