Ratkaisu100teksti
aikajana_ratkaise

Onko sinulla tarve ostaa osaamista? Palkkaa netistä parviälyä

Skillhive on asiantuntijatyön digitaalinen markkinapaikka, joka tekee osaamisen ostamisen ja myymisen helpoksi. 

Tulevaisuuden työpäivä saattaa alkaa näin: panet kotisohvalla päähäsi virtuaalilasit, liityt samana aamuna organisoituneeseen ryhmään ja alat ratkaista yhteistä ongelmaa ympäri maailmaa kotoisin olevien eri alojen asiantuntijoiden kanssa.

Tällainen työpäivä ei ole kaukana todellisuudesta tänäkään päivänä. Uutta työelämää edustaa Ratkaisu 100 -kilpailussa kisaava Skillhive, jonka on tarkoitus olla uudenlainen asiantuntijatyön ja osaamisen markkinapaikka. Se on alusta, jossa kuka tahansa voi ostaa tai myydä osaamistaan ja ratkoa ongelmiaan yhdessä muiden kanssa, parviälyä hyödyntäen.

Skillhive toimii näin: osaamista tarvitseva kertoo ongelmansa. Palvelu listaa henkilöt, joiden osaaminen, motivaatio, hinta, sijainti ja muut ominaisuudet sopivat ongelman ratkaisuun. Heistä ostaja voi valita ne henkilöt, jotka kutsuu mukaan projektiin. Osaamistaan myyvän työtä taas helpottaa, että Skillhive automatisoi myyntityön sekä hallinnolliset hommat, kuten laskuttamisen. Riittää, että täyttää tiedot osaamisestaan ja tuntihinnoittelustaan.

Idea 2 minuutissa

Mikä? Skillhive, digitaalinen asiantuntijatyön markkinapaikka.

Kenelle? Asiantuntijoille, jotka haluavat tehdä työtä joustavasti.

Minkä ongelman se ratkaisee? Osaamisen ostaminen ja myyminen on työlästä ja kallista. Monen ongelman ratkaisu vaatii yhteistyötä.

Miten se toimii? Osaamisalustaan täytetään profiili, ja palvelu löytää osaamisen ostajalle oikeat ihmiset.

Mikä siinä on uutta? Asiantuntijatyölle ei ole toimivaa digitaalisen ostamisen ja myymisen alustaa.

Lue lisää: Skilhiven kehittäminen on vielä kehitysvaiheessa. Voit lukea lisää sen vaiheista osoitteessa: skillhive.com

– Tällä hetkellä osaamisen ostamiseen menee hirveästi aikaa. Moni myy isoja paketteja, koska myynnin kulut ovat niin isot. Asiakas saattaisi kuitenkin tarvita asiantuntija-apua vain yhteen palaveriin. Skillhive on uusi tapa ostaa konkreettista osaamista hyvinkin pienissä erissä, Janne Ruohisto Skillhivea kehittävästä tiimistä kuvaa.

Uutta on sekin, että Skillhive on suunnattu asiantuntijoille. Digitaalisen ostamisen markkinapaikkoja on pilvin pimein, mutta suurin osa niistä on suorittavan työn tekijöille. Asiantuntijatyölle ei ole palvelua, jossa ostaminen olisi tehty helpoksi.

Tarve palvelulle on syntynyt myös työn muutoksesta. Monet digiajan ongelmat ovat sellaisia, että niiden ratkaisu vaatii yhteistyötä. Yksittäinen asiantuntija ei voi hallita kaikkia tontteja, ja yhteistyö pitäisi organisoida joustavammin. Skillhivessa asiantuntijat organisoituvat joustavammin parviksi, joiden muodostumista auttavat algoritmit, automaatio ja erilaiset datan visualisoinnit.

Erilaisia tuotteita ja palveluita on Skillihivessa tuotteistettu valmiiksi. Tuote voi olla vastaus kysymykseen, selvitys, markkina- tai kilpailija-analyysi tai vaikkapa projekti tai tutkimus. Asiakas voi valita parhaimman ja itselleen sopivimman tarjouksen. Sopimusmallit on vakioitu, eikä palvelussa käydä erillisiä neuvotteluja.

– Skillhivessa toimitaan kuin karkkikaupassa: kaikelle on hintalappunsa, Ruohisto sanoo.

Parvimalli mahdollistaa senkin, että parveen voi liittyä mukaan oppijana. Silloin työstä ei saa palkkaa, mutta omaa oppimistaan voi kerryttää.

Koska palvelussa mukana olevat eivät tunne toisiaan kasvokkain, Skillhivessa asiantuntija kerryttää mainepääomaa. Asiakas antaa jokaisesta tehdystä projektista palautteen, joten työntekijällä on motiivi tehdä jokainen projekti hyvin.

Asiantuntijalle Skillhive tarjoaa joustavan ja helpon tavan päästä työmarkkinoille. Töitä voi tehdä esimerkiksi osa-aikaisesti, sivutyönä, tutkijana tai äitiyslomalla.

Janne Ruohisto uskoo, että tulevaisuuden työssä jokainen pääsee tekemään sitä, missä on hyvä ja mistä on kiinnostunut.

– Missiomme on saada ihmiset tekemään enemmän yhteistyötä.

Skillhive-tiimin esittelyn löydät  Tiimit-sivulta.​​​​​​​​​​​​​​

Tutustu muihin ratkaisuihin  täällä.​​​​​​​​​​​​​​

Ratkaisu-video 24.10. Showtime-tilaisuudesta:

Katsomo-video ei ole saatavilla